30 augustus 2014

Beeldmerken


Het wordt steeds moeilijker voor de omroepen om hun eigen identiteit te behouden binnen het publieke bestel. In veel gevallen is het eigen logo het enige dat de omroep nog onderscheidt van concurrenten.
Daarom willen bestuurders in het nieuwe tv-seizoen hun beeldmerk prominenter in beeld hebben. ‘We horen vaak dat mensen tijdens het tv-kijken ons logo niet goed kunnen zien omdat het links boven in beeld zit weggewerkt,’ aldus Jan Slagter van omroep Max.
De omroepbestuurders lieten de beleving van hun logo’s onderzoeken door onderzoeksbureau Teleologo, dat gespecialiseerd is in onderzoek naar beeldlogo’s bij de publieke omroep. Uit het onderzoek bleek dat veel tv-kijkers tijdens het kijken naar het beeldmerk van de omroep afgeleid worden door het programma waar ze naar kijken.
Het liefst zouden de omroepdirecteuren daarom ook stoppen met het uitzenden van programma’s zodat alleen hun beeldmerk nog in beeld komt. Dat zou de identiteit van de omroepen zeker ten goede komen. Gezien de huidige regelgeving is dat echter nog niet haalbaar. Daarom komen de bestuurders nu met grote dynamisch bewegende
beeldmerken.

Vanaf september zullen ze centraal in uw beeld verschijnen.