30 oktober 2022
Transitieteam: Lijm
Wekelijks geeft Micha Wertheim berichten van het Transitieteam door aan de lezers van de Volkskrant.
Wanneer de Republikeinen over twee jaar zowel de Senaat als het Congres en het Witte Huis in handen hebben, zal het een kwestie van tijd zijn tot het land zich terugtrekt uit de NAVO. Met de Transitie komt het dus wel goed.
Vandaar dat het Transitieteam deze week alle tijd had om rustig tv te kijken.
Deze week kozen we een gezellig tv-programma uit waarin gepraat zou worden over Donald Duck, een Songfestivalliedje en een fietser die soms verdrietig is. Het leek een prettig avondje tv te worden, tot we erachter kwamen dat er een mevrouw van het Van Gogh Museum was aangeschoven. Het Transitieteam hield de adem in. Een gesprek over schilderkunst, dat geeft, zoals iedereen weet die zich in de Transitie heeft verdiept, geen pas in een gezellige talkshow (tenzij het over de even briljante als verkoopbare Jasper Krabbé gaat natuurlijk).
Gelukkig bleek de mevrouw van het Van Gogh Museum niet uitgenodigd te zijn om te praten over kunst, maar over een nieuwe YouTube-rage waarin kinderen soep tegen schilderijen gooien. Het Van Gogh Museum had natuurlijk kunnen besluiten dat het alleen op tv wil als het iets mag vertellen over schilderkunst, maar ze begrijpen daar inmiddels ook wel dat die uitnodiging nooit meer gaat komen. Stiekem was het museum heel blij dat het dankzij de soep gooiende kinderen toch even op tv kwam. ‘There is no such thing as bad publicity.’
Er zat ook een meneer aan tafel die niets te verkopen had. Hij was heel boos over het feit dat het deze week zulk verschrikkelijk lekker weer is in Nederland.
Toen de boze man op de talkshowtafel klom en zijn handen aan de tafel vastlijmde, begon de presentator van dienst zichtbaar te glunderen. De redactie had de boze man namelijk uitgenodigd in de hoop dat hij zich aan de talkshowtafel vast zou plakken. ‘Ik kan niets garanderen’, had de redacteur gezegd, ‘maar als hij zich vastlijmt, levert het vette tv op. Misschien komt het fragment zelfs op YouTube en krijgen we evenveel views als die soepgooiers uit Engeland.’ Daar kon niemand op tegen zijn. Zeker de adverteerders niet.
Na de reclame was de boze man weg. De tafelgasten spraken plechtig met elkaar af dat boos zijn prima is, maar dat het nooit ten koste mag gaan van de gezelligheid. Ondertussen zagen we ze hopen dat volgende week Gideon van Meijeren met draaiende camera de studio zou binnenvallen. Dat zou pas echt veel views opleveren.
Volg Micha