09 april 2023

TRANSITIETEAM: Picasso

Wekelijks geeft Micha Wertheim berichten van het Transitieteam door aan lezers van de Volkskrant.

Juichend las het Transitieteam woensdag het stuk dat Rutger Pontzen in de Volkskrant schreef over Pablo Picasso. Pontzen bekent dat hij als jonge kunststudent korte tijd onder de indruk was van deze problematische kunstenaar. Picasso heeft in zijn leven veel mensen slecht behandeld en ongelukkig achtergelaten.

Wat het betoog van Pontzen zo goed maakt is niet dat het knap geschreven is of ons wijst op een werk dat we nog niet kenden. Nee, het artikel van Rutger Pontzen is volgens de Kunstencommissie van het Transitieteam zo goed omdat de schrijver, in tegenstelling tot Picasso, zelf een voorbeeldig en deugdzaam mens is. Pontzen wast niet alleen altijd netjes zijn handen als hij heeft gepoept, hij behandelt ook iedereen in zijn omgeving met respect en liefde. Hij begrijpt dat een mens een zuiver wezen is dat in totale harmonie met de wereld dient te leven. Zelf doet hij dat door alleen over grote kunstenaars en kunstinstelling te schrijven en vrijwel nooit over onbekende makers of werken.

Pontzen begrijpt dat met de juiste instelling ieder mens in staat is om nooit iemand pijn te doen of teleur te stellen. Kunst die zou kunnen suggereren dat mensen gemankeerde wezens in een onvolmaakte wereld zijn, vormt een gevaarlijk dwaalspoor waar de criticus het publiek voor dient te behoeden. Na de Transitie zal kunst, net als ieder mens, goed en puur en evenwichtig zijn.

Dat Pontzen in zijn jonge jaren onder de indruk was van een kunstenaar die tijdens zijn leven steeds weer een nieuwe po√ętische beeldtaal ontwikkelde die mensen tot op de dag van vandaag in vervoering brengt, blijft een smet op het blazoen van Pontzen. Eigenlijk diskwalificeert dat problematische verleden hem om zijn besmette gedachten met ons te delen. Omdat hij tot inkeer is gekomen en omdat hij zo vaak zijn handen wast heeft de Kunstencommissie van het Transitieteam besloten nog even te wachten met hem te schorsen. Voorlopig is hij nuttig om lezers van de Volkskrant te overtuigen zich niet te laten begoochelen door kunst maar te blijven focussen op de morele praatjes van curatoren en fatsoenlijke gedragingen van de makers.

Pontzen hoopt dat er in de nabije toekomst bordjes naast het werk van Picasso komen te hangen om ons te informeren over het schandelijke leven dat deze man leidde. Het zou inderdaad een goede eerste stap zijn. Wat ons betreft kunnen alle schilderijen na de Transitie het depot in. Op zaal zullen dan alleen nog bordjes met deugdzame teksten hangen.


Delen
Volg Micha ook op   facebook twitter