17 februari 2024
Transitieteam: Pesten
Wekelijks geeft Micha Wertheim berichten van het Transitieteam door aan lezers van de Volkskrant.
Toen bekend werd dat vrijwel iedere basisschool in Nederland een pestvrije omgeving claimt te zijn, besloot het Transitieteam meteen in actie te komen. Om te voorkomen dat de edele kunst van het pesten helemaal uit het curriculum verdwijnt, presenteerde het Transitieteam deze week: Pesten met Plezier, een onderwijspakket gericht op leerlingen en leraren in het basisonderwijs. Het onderwijspakket bestaat uit drie posters, een speciaal ontwikkeld Pestkaartspel, en een bundel voor leerkrachten, vol met leuke oefeningen om pesten op een speelse manier weer onderdeel van de lespraktijk te maken.
Pesten met Plezier is bedoeld om leraren en leerlingen handvaten te geven om zelf het pesten opnieuw te ontdekken. Pesten is in wezen een vorm van creatieve expressie. Kinderen die kunnen pesten zijn vaak in staat om sneller op een veranderende situatie in te spelen. Pestkoppen bereiken vaak ook gemakkelijker hun doelen.
Zeker nu uiterlijk, afkomst en seksuele geaardheid geen sociaal aanvaarde pestonderwerpen meer zijn, blijkt het voor veel kinderen een uitdaging te zijn om een effectieve pestmethode te vinden. Bijzonder trots zijn we daarom op de wereldkaart, waarop kinderen scheldwoorden en pestrijmpjes uit de hele wereld kunnen leren. De gedachte dat er alleen in het westerse gepest zou worden is niet meer van deze tijd. Ook bij het pesten kunnen we veel van elkaar leren.
In het speciaal door ons ontwikkelde Pestkaartspel kunnen kinderen via intieme vragen elkaar beter leren kennen. Iemand emotioneel pijn doen begint bij de ander goed begrijpen. De ontwikkeling van het empathisch vermogen speelt een cruciale rol bij iedere pestkop. Kinderen die geen empathie voelen kunnen wel pesten, maar zijn op de lange termijn veel minder effectief dan kinderen die wél weten waar ze de ander emotioneel raken.
De meeste aandacht gaat bij Pesten met Plezier naar de verbindende rol die pestgedag kan spelen in de groepsvorming in een klas. Identiteitsvorming en uitsluiting gaan nu eenmaal hand in hand. Zeker na de Transitie is het van belang dat kinderen weten bij welke groep ze horen. Vaak kan het bewaken van de eigen grenzen al genoeg zijn om de ander buiten te sluiten.
Zoals de naam van het onderwijspakket al verraadt, staat het plezier van pesten centraal bij Pesten met Plezier. Als kinderen ervaren hoe leuk het is om een ander de maat te nemen en de schuld te geven of buiten te sluiten, zijn ze ook in staat om als ze groot zijn politiek een steentje aan de Transitie bij te dragen.
Volg Micha