05 april 2024

Transitieteam: Theater na de Atoombom

Wekelijks geeft Micha Wertheim berichten van het Transitieteam door aan lezers van de Volkskrant.

Omdat de spanningen in de wereld toenemen en wij altijd proactief handelen heeft het Transitieteam een eenmalige subsidie verstrekt om voorbereidingen te treffen voor Theater na de atoombom.

Theater na de atoombom is een initiatief van veertien Nederlandse theaters en twaalf gezelschappen om de avond na een nucleaire oorlog op een theatrale manier te reflecteren op de implicaties van een nucleaire holocaust.

Het Transitieteam denkt dat juist theatermakers een voortrekkersrol kunnen spelen bij de duiding en verwerking van een aanval met massavernietigingswapens

Omdat we vermoeden dat de impact van een nucleaire holocaust grote gevolgen zal hebben voor de manier waarop wij de wereld om ons heen beleven, hebben we ervoor gekozen een zo breed mogelijk palet van podiumkunsten bij dit project te betrekken.

Omdat taal wel eens niet toereikend zou kunnen zijn om de gevoelens van verlies te verwoorden, heeft de schouwburg in Nijmegen studenten van de mimeopleiding gevraagd klaar te staan als het zover is.

Cultuurbedrijf Amphion in Doetinchem heeft om soortgelijke redenen besloten een barokensemble te vragen muziek uit te kiezen die past bij een humanitaire ramp. Ook zal er speciaal voor de gelegenheid een compositie worden geschreven waarin het barokensemble samen zal spelen met een lokale deathmetalband.

Het vermengen van genres is iets waar wij van het Transitieteam bij Theater na de atoombom erg op hebben aangedrongen. Zo zullen bezoekers van theater De Harmonie in Leeuwarden die avond getrakteerd worden op een combinatie van moderne dans en spoken word.

Omdat we de gelegenheid willen aangrijpen ook een jong publiek naar het theater te trekken hebben we een groep stand-upcomedians bereid gevonden om in Rotterdam samen te werken met een percussiegezelschap en drie veel belovende dj’s. Hoe die avond eruit zal zien kunnen we niet verklappen, maar er kan gedanst worden.

Theater Frascati in Amsterdam wil nog niet veel kwijt over de invulling die het zal geven aan Theater na de atoombom, maar vaststaat dat er ruimte zal worden gemaakt voor queer theatermakers om vanuit hun unieke perspectief op een experimentele manier in te zoomen op de ecologische impact die een nucleair armageddon ongetwijfeld met zich mee zal brengen.

Voor theatermaker Laura van Dolron zijn we nog op zoek naar een mooie locatie waar ze die avond, samen met haar publiek, filosofisch kan reflecteren op de parallellen tussen een door haarzelf misgelopen jeugdliefde en de allesvernietigende gevolgen van een nucleaire oorlog.