08 september 2024

Transitie Journaal: Appen

Het Transitiezomerkamp zit erop. Het afscheid was moeilijk, maar gelukkig zal de Transitiejeugd via de appgroep 24 uur per etmaal contact houden. Want juist nu veel scholen telefoons hebben verboden is het belangrijk dat onze kinderen buiten schooltijd deelnemen aan zo veel mogelijk appgroepen. Liefst zonder ouderlijk toezicht.

Appgroepen zijn voor de Transitiejeugd even onmisbaar als X voor de democratie. Daarom is het fijn dat veel scholen klassen aanmoedigen om samen een appgroep te vormen. Appgroepen stellen adolescenten in staat om voortdurend op alles te reageren zonder dat er ruimte is voor reflectie en nuance, termen die na de Transitie niets meer zullen betekenen.

Het zelfcorrigerende karakter van appgroepen kan nauwelijks overschat worden. Bovendien voorkomen appgroepen dat kinderen zich vervelen. Eenzaamheid zal na de Transitie niet meer bestaan.

Niet alleen is WhatsApp heel goed voor de concentratie (kijk maar hoe geconcentreerd jongeren op hun telefoon zitten), het is ook belangrijk voor de groepsdynamiek.

Het argument dat kinderen elkaar in appgroepen zouden pesten is achterhaald. Scholen hebben in Nederland een pestprotocol. Kinderen weten dat pesten niet mag en houden zich daaraan. Als kinderen in de war raken is dat niet de schuld van een onschuldige app. Of zoals ons hoofd sociale media het zo mooi op zijn T-shirt heeft staan: Apps don’t hurt people, people hurt people.

Wij vinden het een fijn idee dat de kinderen weten dat er altijd iemand uit hun team of klas op een antwoord zit te wachten. Zo leren ze omgaan met de techniek. Zoals het ook fijn is dat steeds meer kinderen op een fatbike naar school racen. Waarom wachten op een brommerrijbewijs als je al kunt oefenen op een elektrisch fietsje? Na de Transitie zullen brugklassers met de auto de snelweg op mogen om te wennen aan invoegen op hoge snelheid.

Dat Meta, het bedrijf achter WhatsApp, in de gebruikersvoorwaarden expliciet stelt dat gebruikers 16 jaar of ouder moeten zijn, wil niet zeggen dat wij ons daaraan moeten houden. Gelukkig zijn er vrijwel geen ouders die dat advies opvolgen.

Onderzoek leert juist dat kinderen die van hun ouders niet in appgroepen mogen, ongelukkiger zijn dan de rest. Ze worden buitengesloten, weten niet wanneer de klas iets leuks gaat doen of waarover iedereen het in de klas heeft.

Volgende week bespreken we waarom ook Snapchat, TikTok, YouTube en Instagram onmisbaar zijn voor de geestelijke gezondheid van de Transitiejeugd.