28 oktober 2024
Transitie Journaal: Alexander
Deze week was de altijd vrolijke Alexander Klöpping te gast om de redactie van het Transitieteam bij te praten over de mogelijkheden van AI Transitie. De even opgewekte als uitgeslapen Klöpping leert ons al jaren dat Transities niets zijn om bang voor te zijn. Je kunt overal vraagtekens achter zetten, maar je kunt ook uitroeptekens gebruiken! Je kunt gevaren zien, maar net als bij oorlog zijn er altijd ook kansen om te grijpen.
Zo vertelde Klöpping ons over een bestseller die hij uit het Engels naar het Nederlands heeft laten vertalen, en die hij nu overal waar hij verschijnt probeert te verkopen. Dat het boek heel goed is, bewees journalist Klöpping door ons quotes voor te leggen van de CEO van Coolblue, de hoofdeconoom van het altijd integere PricewaterhouseCoopers en nog wat meer zeer succesvolle ondernemers die net als Klöpping weten hoe je ergens een slaatje uit kunt slaan.
Ook wij vinden dat mensen die heel veel geld verdienen bij uitstek geschikt zijn als referentie om ons de weg te wijzen in dit leven. Daarom kopen we alleen bitcoins als die worden aangeraden door positieve, succesvolle en goed verzorgde mannen.
Wie goed is in geld hebben, weet wat goed is voor de rest van ons. Wat dat betreft kijken we vol spanning uit naar de Amerikaanse verkiezingen.
Vóór de Transitie zouden we misschien vraagtekens hebben gezet bij een journalist die het verkopen van zichzelf en andermans kennis als verdienmodel ziet. Maar dankzij de Transitie zijn we gaan begrijpen dat het eigenlijk heel leuk is wanneer een journalist niet zo zuur doet.
Waarom ingewikkelde vragen stellen als je ook vrolijke antwoorden kunt verkopen? Veel copywriters zijn opgeleid als journalist. Het verschil tussen reclamemakers en journalisten is dat die eersten meer verdienen. Klöpping probeert dat gat gewoon te dichten. Niets mis mee.
Wanneer hij in zijn altijd opgewekte nieuwsbrief melding maakt van een nieuw Chinees automerk waar hij deze zomer in mocht rijden, dan toont hij weer eens aan hoe enthousiast hij durft te zijn. Of dat enthousiasme voortkwam uit journalistieke nieuwsgierigheid, gemakzucht of een kans om geld te verdienen, doet er dan niet echt toe. Zijn recensie van de auto in kwestie las als een persbericht dat was opgesteld door de chef communicatie van de autofabrikant zelf.
AI mag dan een handige tool zijn om efficiënt geld te verdienen. Klöpping zelf is ook een tool om rekening mee te houden
Volg Micha