01 januari 2024

Credits Micha Wertheim Voor Twaalven

Nog nooit heb ik met zo veel leuke mensen een voorstelling gemaakt. Mensen die allemaal onmisbaar waren en de voorstelling niet alleen beter gemaakt hebben. We hebben samen de voorstelling gemaakt. Daarom is het jammer dat de NPO liever niet heeft dat al die namen genoemd worden in de aftiteling.

De harde kern:

Van links naar rechts:

Gijsbert van der Wal die behalve theaterregie en redactie ook nog even de melodie van het slot lied LINK NAAR YOUTUBE schreef. Tussen de bedrijven door nam hij steeds fotos, wat hij zijn hele leven al prachtig doet:

Jim Stuurman, die behalve TV-regie, camera en montage ook lang meedacht over het licht, en tussen alle bedrijven door nog een rookmachinetje ombouwde voor in de schoorsteen van ons huisje.

Ido Koppenaal, die tijdens de tour niet alleen techniek deed , en aan het begin van de uitzending even mee speelt maar ook in razend tempo allemaal tijdelijke decoors tevoorschijn toverde die zo mooi waren dat het publiek zich niet kon voorstellen dat het maar tijdelijk was. Benieuwt naar hoe hij tovert met licht? Ga dan vooral eens kijken bij De Ruggeds

Casper Braat de alleskunner die behalve productie en TV-regie ook nog alle decors ontwierp, het huis inrichtte en met een even grote grijns als altijd mijn oliebollen trui ontwierp.

Casper en Gijs ken ik dan weer via Lernert Engelberts, die mijn eerste TV registratie filmde en mij sinds dien op afstand altijd inspireert, die Lernert is nu met Casper weer een creatief duo.

En dan waren er natuurlijk de oliebollenbakkers

Van rechts naar links:

Job Chajes die behalve een puike oliebollenbakker ook nog een super goede saxofonist is. Ik kende hem van de Amsterdam Klezmer Band maar werd pas echt van mijn sokken geblazen toen hij mij de filmische muziek liet horen die hij schreef voor zijn eigen Job Chajes Sextet  Ik tel de dagen tot ze eindelijk een keer samen optreden.

Gijs Levelt, trompet, tevens lid van de Amsterdam Klezmer Band die tijdens hun tour naar Marokko ons liedje even arrangeerde alsof het niets was, maakt zelf ook heel mooie muziek waar ik helemaal van tot rust kom.

Stefan Schmid speelde mee met de band, maar ook al tijdens het eerste lied. Ik ken hem vooral als toetsenist van het waanzinnige poptrio Zuco 103 Daar was ik zo fan van dat ik tijdens mijn eerste show, twee jaar lang iedere avond ballonhondjes maakte op het ritme van hun muziek.

Jasper de Beer, de bassist ook Amsterdam Klezmer Band, gaf ons de groove om het nieuwe jaar in te gaan. Als je meer groove van hem wil luisten dan ook eens naar de funkband Naked Ears.

Op drums Mischa Porte, een fenomenale drummer (en achtergrondzanger) die onder meer speelde en albums maakte met Wouter Planteijdt, René van Barneveld, Pablo van de Poel en wederom de Amsterdam Klezmer Band.

En tenslotte Haytham Safia op de u’d. Een prachtig instrument dat ik hem voor het eerst bij het Amsterdams Andalusisch Orkest hoorde spelen.

Zonder de Oliebollenbakkers was de oudejaarsconference als een nachtkaars uitgegaan.

Wist je dat de Amsterdam Klezmer Band dit jaar met een mooi verzorgd  lesboek  kwam, waar je zelf online hun muziek mee kan spelen? Ik heb het al eens gedaan en ga daar in 2024 online mee door.

 

Helga Voets, Stadsschouwburg Nijmegen 20 december 2023

Zonder Helga Voets , mijn impresario van Bunker Theater zaken was ik misschien wel nooit solo het theater ingegaan Twintig jaar geleden haalde ze mij over mee te doen aan het Leids Cabaret Festival en ook nu was ze weer onmisbaar.

Micha met de Grote Gemene Deler (Sam Verhaeren), Kleine Komedie 29 november 2023

En dan was er nog Sam Verhaeren, die de grote gemene deler tot leven bracht. en Sterre Pomper  die de grote gemene deler in elkaar naaide en ook nog heel lekker kan koken.

Emma van Herk  die mijn trui in elkaar breide en de mannen van fake it or leave it, de makers van de deepfakes ()

En wat te denken van Wim Jonker, hier met koptelefoon op. Hij nam al het geluid op. In het theater, maar ook bij mensen die thuis tv keken. Als publiek tijdens de opnamen vergat te lachen, (Bijvoorbeeld omdat ik na afloop een stukje over deed) dan zette hij de oorspronkelijke lach er doodleuk gewoon weer onder. Ja lieve mensen, dat is TV. (In theater laat ik al mijn fouten altijd gewoon bestaan hoor.)

Ook de BNNVARA! wil ik heel erg bedanken. Waarom ze mij gevraagd hebben zal ik nooit weten, maar ze hebben me werkelijk geen strobreed in de weg gelegd. Aan het begin hebben ze me één keer succes gewenst. Na afloop van de opnamen werd ik bedankt. Tussendoor hebben ze gedaan wat we van ze vroegen. Beter kan je het als maker niet wensen.

Stadsschouwburg Nijmegen 20 december 2023, opnames Micha Wertheim voor twaalven

Feline Pothuizen Stadsschouwburg Nijmegen 20 december 2023

Eerste camera was in handen van

Jan Rein Hettinga

Camera

Gert-Jan Bleumink

Koen van den Boogaart

Lars Duringhoff

Rik Komaromi

Bart Krimp

Feline Pothuizen

Maxime Vallentin

Alex de Waal

MoviCam

Ben de Graaf

The Crew

Alex van Delft

Ivo Borkus

Daan Kluin

Droneshot

Sven de Wildt, Dutch Drone Gods

Hoofd geluidstechniek

Peter Westbroek

Assistent geluidstechniek

Daan Oskam

Geluidstechniek band

Nick Bek

Audiomix band

Harm Timmermans

Vocal coach Micha

Roel Vankerckhoven

OPL

Annelijn van Engen

Hoofd beeldtechniek

Kaj de Groot

Beeldtechnicus

Niels Hakkel

Techniekassistentie

Niels Bakker

Niek van den Broek

Tim Kolder

Arjan Paters

VFX

Auke de Vries

Kleurcorrectie

Marco van Bergen

Impresario

Helga Voets, Bunker Theaterzaken

Productie-assistentie

Coos van Coeverden

Iris Dekker

Jolijn Schilder

Decorbouw Kleine Komedie

De Man met de Hamer

Decorbouw Stadsschouwburg Nijmegen 

WikkelHouse

Fiction Factory

Audiomix band

Harm Timmermans

Setdresser

Victor Studulski

Deepfakes

Cas Grooten en Matties Grooten, Fake it or Leave it

Body double Micha

Ronald Snijders 

Ronald Snijders Micha Wertheim 2 december 2023

Special effects (die de uitzending niet haalde omdat ons verzekerd werd dat hoe leuk ook, de helft van de kijkers de TV uit zet als mensen kotsen)

Rob Hillenbrink, Rob’s Propshop

Kapper

Alex van der Meer

Tegenspel in try-outs Groningen

Job van Duinen

Joep Mens

Stemmen Grote gemene deler: Andy Puharich, Hemza Lasri, Janny van der Wal, Elke van de Sande, Janne en Piet van der Wal, Stijn Baten

Stokvis heftruck
Joris Kranen

Met dank aan: alle medewerkers en theatertechnici die deze productie mogelijk maakten, Stadsschouwburg Nijmegen (Eva Middelhoff, Maarten van Erp, Marleen Vis, John Heijmen), Kleine Komedie Amsterdam (Thom Hannessen), BNNVARA (Remco van Puffelen, Suzanne Kunzeler), Café Schiller Amsterdam, Theater Artemis ’s-Hertogenbosch (Jetse Batelaan), Flashlight Rental (Kasper Oremus), Twee voor Twaalf (Anne-Marie Hendriks, Astrid Joosten), Nicolaas Vrijman, Job Woudstra, Matthijs Geraerts, Youp van ’t Hek, Victor Mids, Lernert Engelberts, Katinka Polderman, Arno Bakker, Hemza Lasri, Theo Maassen, Mat Wijn, Thomas van Oorschot, Opa en Oma, Kiki & Dino, Hanoch Piven, Joost van van Grinsven, Anneke Dorsman, Frank-Jan Benschop, Annemiek Overbeek, Ossa Kierkegaard, Aaron Vasconcelos en alle kijkers die ons verwelkomden om in hun huiskamers te filmen voor de slotsequentie.

Telefoons


Toen ik begin 2023 aan de voorstelling begon wist ik zeker dat telefoons op school een belangrijk thema zou worden. Dat er juist dit jaar veel vooruitgang geboekt is, komt voornamelijk door CDA politicus René Peters. Progressieve partijen liepen bij die stijdhelaas vooral in de weg. Het was een hoopgevende les dat een politicus die nooit in talkshows zat, van een partij waar ik niet snel op zou stemmen, zo veel goed gedaan heeft. Zowel in als buiten de kamer heeft Peters telefoonverslaving op de politieke agenda gezet. Zijn podcast  waarin hij met leraren spreekt, is de moeite van het beluisteren waard voor iedere school en ouder die argumenten zoekt om iets te doen aan telefoons op school. Peters is net als veel mensen dit jaar uit de politiek gestapt. Als ouder ben ik hem erg dankbaar voor zijn inzet.

Masha Gessen


Inspiratie voor de voorstelling haalde ik natuurlijk uit van alles en nog wat. Maar één interview dat ik dit jaar hoorde echode nog lang na in mijn hoofd en later ook in de voorstelling. Het zorgde ervoor dat ik begon iets begon te begrijpen over de tijd waar we in leven. Iets dat mij eerder niet zo duidelijk was. Het komt uit de podcast van de New Yorker. Het gaat over Tra en gaat om het gesprek dat David Remnick halverwege de aflevering voert met Masha Gessen. Er staat dat het gaat over “the Battle Over Trans Rights” maar wie de moeite doet te luisteren zal merken dat dat gevecht in wezen over iets heel anders gaat dat ons allemaal aan gaat.  Niet veel later kwam tijdens een fietstocht het zinnetje: Je weet wat je kwijtraakt, maar niet wat je vindt  mijn hoofd binnen gedwarreld.

 

 

Deze productie kwam mede tot stand dankzij een bijdrage van CoBO.

“Micha Wertheim voor twaalven – Oudejaars 2023”is een co-productie van BNNVARA en Bunker Theaterzaken.

© 2023, BNNVARA / Bunker Theaterzaken / Micha Wertheim

Tekst en spel

Micha Wertheim

weten hoe dat allemaal tot stand kwam? lees dit verslag dat Gidi Heesakkers voor de Volkskrant schreef met fotos van Ivo van der Bent